Berend van Halsema volgde geen opleiding tot schoolmusicus. Hij is een instrumentalist die aanvankelijk gevraagd werd puur als instrumentalist de klassen in te gaan om het spelen op een instrument en het zelf muziek maken te promoten. De vraag van de scholen bleek echter breder: kan jij ons helpen met het implementeren van een methode muziek (in dit geval de methode “Muziek moet je doen”). Om aan deze vraag te kunne voldoen en beter beslagen ten ijs te komen, volgde Berend van Halsema een aantal cursussen via het OCK (Overleg Centra voor de Kunsten) waaronder de cursus “Werken in het basisonderwijs”, en was hij een jaar lang bezig zich te bekwamen in de “DaCapo” methode specifiek gericht op jonge kinderen. Via de DaCapo Music Foundation behaalde hij het certificaat “Early Years Teaching”.
Naast algemene muzieklessen komt Berend van Halsema in groepen op de basisschool om blokfluit te spelen. Met voor iedere kind een eigen fluit is hij in staat om na enkele lessen de groep een aantal eenvoudige liedjes te laten spelen. Zo zijn kinderen bezig met fijne motoriek (heel lastig om zo’n blokfluit goed beet te pakken met al die gaatjes en vingertjes!), zelfcontrole (niet meteen als een kip zonder kop op zo’n blokfluit gaan blazen; pas na instructies en op commando), gehoorontwikkeling (naspelen), samenspelen, etc. . Als een groep verder komt en langer les heeft, wordt er ook naar notatie toegewerkt. Berend van Halsema ontwikkelde daar werkbladen voor.
Voorbeeld werkbladen blokfluit spelen in de klas:
Methode Blokfluitspelen in de Klas